Een zwaar gevoel of balgevoel in de vagina kan verschillende oorzaken hebben. Een van de meest voorkomende oorzaken is een overactieve bekkenbodem en/of een verzakking van de blaas/baarmoeder/darm.

De bekkenbodemspieren zijn een groep spieren die zich aan de onderkant van het bekken bevinden. Ze ondersteunen de organen in het bekken, zoals de baarmoeder, de blaas en de darmen. Als de bekkenbodemspieren te gespannen zijn, kunnen ze een zwaar gevoel in de vagina veroorzaken.

Een verzakking is een aandoening waarbij een orgaan in het bekken naar beneden zakt. Een verzakking kan een balgevoel in de vagina veroorzaken, evenals een zwaar gevoel in de vagina, moeite met plassen of poepen en pijn in de rug of het bekken.

De oorzaak van een verzakking (prolaps) is meestal multifactorieel, wat betekent dat het meestal een gevolg is van een combinatie van oorzaken die optellen tijdens het verloop van het leven en zo het steunweefsel (bekkenbodem) verzwakken of beschadigen.

De meest voorkomende oorzaken van een prolaps zijn:

• Zwangerschap en bevalling. Tijdens de zwangerschap en bevalling wordt de bekkenbodem sterk belast. Het ondersteunende weefsel kan uitrekken en zwakker worden, waardoor de kans op een prolaps groter wordt.
  • Veroudering. Naarmate we ouder worden, neemt de elasticiteit van het bindweefsel af. Dit kan de kans op een prolaps verhogen.
  • Overgewicht kan extra druk uitoefenen op de bekkenbodem. Dit kan de kans op een prolaps verhogen.
  • Herhaaldelijk zwaar tillen kan extra druk uitoefenen op de bekkenbodem. Dit kan de kans op een prolaps verhogen.
  • Aanleg. Sommige mensen hebben aanleg voor een zwakkere bekkenbodem. Dit kan de kans op een prolaps verhogen.

Andere mogelijke oorzaken van een prolaps zijn:

• Hormonale veranderingen, zoals de hormonale veranderingen die optreden tijdens de menopauze.
  • Bestraling, bijvoorbeeld bestraling van het bekkengebied.
  • Sommige medicijnen, zoals medicijnen die de spierkracht verminderen.
  • Sommige aandoeningen, zoals chronische hoest of constipatie.

Bekkenfysiotherapie kan helpen bij het behandelen van een overactieve bekkenbodem en een verzakking. De bekkenfysiotherapeut zal u leren hoe u uw bekkenbodemspieren kunt ontspannen of versterken. Dit kan helpen om het balgevoel in de vagina te verminderen.

De behandelingen bij bekkenfysiotherapie voor een balgevoel in de vagina zijn meestal niet pijnlijk. De bekkenfysiotherapeut zal u oefeningen leren die u thuis kunt doen om uw bekkenbodemspieren te ontspannen of versterken.

De duur van de behandeling hangt af van de ernst van uw klachten. In de meeste gevallen zijn er 5 tot 10 behandelingen nodig om de klachten te verminderen.

pijn ballen, scrotum, man
19 jan., 2024
Een zwart-witfoto van een zwangere vrouw die haar buik vasthoudt.